Az utóbbi évek legnagyobb globális kihívása a COVID-19 járvány volt. Az egész világot megrázó járvány óriási hatással volt a magyar egészségügyre, gazdaságra és a társadalomra. Az egyik leglátványosabb változást az otthoni munkavégzés, vagyis a home office térhódítása jelentette. Napjainkban ez a fajta munkavégzési forma rendkívül nagy népszerűségnek örvend Magyarországon. A munkavállalói oldalól egyre nagyobb az igény az otthoni munkavégzésre és ez rengeteg álláskeresőnél döntő jelentőségű tényező is lehet. De vajon hogy néz ki a home office a munkavállalók és munkáltatók szemével?
De ennek milyen hosszútávú hatásai lehetnek, milyen előnyökkel vagy éppen hátrányokkal járhat ez munkavállalói és munkáltatói szempontból?
Mi lehet hosszútávon a megoldás?
Talán még pénzt is kaphatunk a munkáltatótól, ha otthonról dolgozunk?
Mit is jelent pontosan a „home office”?
A home office fogalmát sokszor keverik a távmunka kifejezéssel, pedig a kettő nem teljesen ugyanaz. A távmunka fogalmát a munka törvénykönyve egyértelműen szabályozza.
„Távmunkavégzés a munkáltató telephelyétől elkülönült helyen rendszeresen folytatott olyan tevékenység, amelyet számítástechnikai eszközzel végeznek és eredményét elektronikusan továbbítják.”
Röviden tehát a távmunka esetében bárhonnan dolgozhatunk, ami nem a munkáltató székhelye vagy irodája. Ebben az esetben számítógépről vagy telefonról dolgozunk és ez a tevékenység nem időszakos vagy alkalmi, ez a munkavégzés általános formája. Az otthoni munkavégzés nem szerepel a jogszabályokban kifejezetten meghatározott fogalomként, és a Munka Törvénykönyve sem rendelkezik róla. Inkább egy munkavégzési gyakorlatról van szó, amely lehetővé teszi a munkavállalók számára, hogy rugalmasan és előre egyeztetett módon dolgozhassanak otthonukban vagy más helyszínen a munkaidő egy részében. Az otthoni és az irodai munkavégzés együttes jelenléte a hibrid munkavégzési forma, amely azt jelenti, hogy a munkavállalók a munkahét előre meghatározott napjain az irodából, a többi napon pedig az otthonukból dolgoznak.
Miért is jó az otthoni munkavégzés?
Elsőkörben a már sokat hallott work-life balance kifejezés miatt, ami magyarul a munka magánélet egyensúlyát jelenti. Az otthoni munkavégzés lehetővé teszi, hogy a mindennapokban időt takarítsunk meg és olyan tevékenységekre legyen időnk mint a sportolás és a kikapcsolódás, amelyek mind hozzájárulnak ahhoz, hogy javítsunk az életminőségünkön. De nem csak időt, hanem pénzt is megtakaríthatunk, azzal, hogy az otthon töltött napokon nem használjuk az autóinkat és a tömegközlekedési eszközöket, ezáltal csökkentve az üzemanyagköltségeket és a jegyekre kiadott pénzt. Az otthoni munkavégzésből adódóan a munkavállalók megtakaríthatják az ingázási költségeket, például az üzemanyagot és a tömegközlekedési jegyeket. Az home office során a munkavállalók egy olyan nyugodt környezetet tudnak maguknak teremteni, ahol nincsenek zavaró tényezők vagy zajok, így akár növelhetjük a hatékonyságuknak a jobb teljesítmény elérése érdekében. Természetesen a munkáltatóknak is rengeteg lehetőséget kínál a home office, hiszen rengeteg költséget takaríthatnak meg, ha a munkavállalók teljesen vagy akár hibrid formában dolgoznak otthonról. Napjainkban a különböző gazdasági események miatt az energiaárak is elszálltak, amelyek szintén arra ösztönözhetik a vállalatokat, hogy a home office szerves része legyen a vállalat mindennapjainak, ezzel is csökkentve az irodai jelenlétet és az irodafenntartással kapcsolatos energiaköltségeket.
Milyen támogatást adhat a cég?
Sokan nem tudják, de alapvetően a munkaadónak meg kell térítenie a munkavállaló munkával kapcsolatos szükséges és jogszerű költségeit, ami általában részletes számlák vagy bizonylatok bemutatásával történik. Ezen kötelesség magában foglalhatja az otthoni távmunka során felmerülő magasabb energiafelhasználás költségeit is. A távmunkavégzés során felmerülő költségek mértékét alapvetően a munkavállaló és munkáltató közötti megállapodás határozza meg, azonban van egy törvényes felső korlát is. Ez a korlát a havi minimálbér 10%-a, ami 2023-ban havi 23.200 forint. Ezt az összeget arányosítani kell, ha a munkavállaló nem egész hónapban végez távmunkát. Fontos megjegyezni, hogy ez a juttatás nem egy jog, amire a munkavállaló automatikusan jogosult, hanem egy lehetőség. A munkavállaló csak akkor igényelheti ezt a megtérítést, ha képes igazolni a munkával kapcsolatos indokolt költségeket, és a Munka Törvénykönyve általános szabályai vonatkoznak rá, beleértve a költségek igazolásának kötelességét is.
Mik a hátrányai, ha sokat dolgozol otthonról?
Hosszútávon az otthoni munkavégzésnek nem csak az előnyeit élvezhetjük, de sajnos a hátrányokkal is szembesülnünk kell. Az otthoni munkavégzésnek bizonyos értelemben sokkal magasabb szintű önmenedzsment képességet igényel, mint az irodában történő munkavégzés. Ha egy munkavállaló nem készült fel vagy nincs hozzászokva az otthoni munkavégzés kihívásaihoz, könnyen megtörténhet, hogy az eredetileg vonzó home office lehetőség káosszá válik. Az idő összekuszálódik, a motiváció csökken és hirtelen úgy érezhetjük nincsenek különbségek a munka és a magánélet között. Azáltal, hogy a munka és a szabadidő határai elmosódnak, megzavarhatjuk a munka és a magánélet egyensúlyát, ami negatív hatással lehet mind a munkavégzés hatékonyságára, mind a személyes életminőségre.
Előfordulhat olyan eset is, hogy otthonunkban zavaró tényezők lépnek fel, például háztartási teendők vagy magánéleti feladatok, amelyek szintén negatívan befolyásolhatják a munkavégzést és a produktivitást.
A kollégákkal való kevesebb interakció nem csak kommunikációs nehézségeket okozhat hosszú hosszú távon a csapat tagjai között, de a kevesebb szociális kapcsolódás a mindennapok során magányhoz és szorongáshoz vezethet.
Végsősoron a home office a vállalati kultúrára is hatással lehet, hiszen így, hogy többnyire otthonról történik a munkavégzés, nem lesz igazán összetartó a csapat, nincsenek szokások, illetve a munkavállalók sem érzik teljesen így magukénak a szervezetet.
Na de mi lehet a megoldás?
A home office valószínűleg hosszú távon is fennmaradó trend lesz Magyarországon. Sok vállalat felismerte az előnyeit és továbbra is támogatja a távmunka lehetőségét. Azonban a következő években nagyon sok mindenre oda kell figyelniük a munkáltatóknak és a munkavállalóknak egyaránt, hogy az otthoni munkavégzés tartósan is működőképes legyen. Sokak szerint a hibrid megoldás egy olyan köztes megoldás lehet, ami kiküszöbölheti a távmunka során keletkező negatív hatásokat és egyensúlyt teremt az irodai és az otthoni munkavégzés között.
5+1 tipp a munkáltatók számára – Megoldások a home office negatív hatásaira
Kommunikáció és folyamatos tájékoztatás
Tarts rendszeres kapcsolatot a home office-ban dolgozó munkavállalókkal és biztosítsd számukra a releváns információkat és irányelveket. Legyen világos, milyen elvárásaid vannak a munkavégzés és a kommunikáció terén.
Teljesítményértékelés és rendszeres visszajelzés
Talán az egyik legfontosabb a munkavállalók felé való visszajelzés. A folyamatos visszajelzés nem csak abban segít, hogy a dolgozók fejlesszék magukat, de segíti őket abban, hogy motiváltak maradjanak és ismerjék azokat elvárásokat, amiket meg kell ugraniuk. Minél sűrűbben kapnak visszajelzést, annál jobb!
Fizikai és mentális egészség támogatása
Sokan alul értékelik az ilyen jellegű egyéb ezeket a fajta egyéb juttatásokat, pedig talán ebben a munkavégzési formában a legtöbb segítséget tudják nyújtani és hozzájárulnak a munkavállalói jóléthez. Ilyen lehetőség lehet akár pszichológiai és orvosi támogatás nyújtása, olyan programok vagy csapatépítők szervezése, amelyek segíthetnek a fizikai és mentális egészség fenntartásában.
Megfelelő digitális eszközök biztosítása
A megfelelő digitális eszközök, illetve szoftverek elengedhetetlenek a hatékony munkavégzéshez. Ha ezek biztosítva vannak, máris szívesebben állnak a munkavállalók a munkához a reggeli órákban.
Társadalmi kapcsolatok támogatása
Online események, meetingek vagy akár „virtuális” kávészünetek szervezése összehozhatja távolról is a csapatot. Ezek az események nem csak a közösséget építik, de az egyéni motivációt is növelhetik.
+1 Képzés és fejlesztés
Nagyon fontosak azok a továbbképzések, tréningek vagy éppen előadások, amelyek segítenek a munkavállalóknak elsajátítani azokat a képességeket, amikre az otthoni munkavégzéshez elengedhetetlenek. Vagy éppen megtanulják, hogy hogyan is kell otthonról hatékonyan dolgozni.
Érdemes megemlíteni, hogy otthonról nem minden munkakörben lehet hatékonyan dolgozni, így érdemes a munkáltatóval egyeztetni, amennyiben ragaszkodunk a home office-hoz, és keresni egy kompromisszumos megoldást.
Amennyiben arra a döntésre jutsz, hogy váltanál egy home office-t nyújtó munkahelyre, úgy nézz körül támogatónk, a Recruby állásai között!
Források:
https://www.profession.hu/hrfeed/home-office-minden-amit-merlegelni-erdemes/
https://bajcsaylegal.com/a-home-office-szabalyzat-es-ami-mogotte-van/
https://www.penzcentrum.hu/karrier/20230112/egyre-gyakoribb-lehet-a-home-office-a-magyar-munkahelyeken-nagyon-nyogik-a-rezsit-a-cegek-1132922
A Munka Törvénykönyve