Otthoni munkavégzés sosem volt még ilyen aktuális. Ahogy a világ gyorsan változik, sokan az otthon kényelmében találják meg a munkavégzés új módját. Azonban az otthoni munkavégzés kihívásokat is rejthet, mint például az időgazdálkodás, a motiváció és az elszigeteltség. Ha hatékonyan szeretnél dolgozni otthonról anélkül, hogy szétszórtá válnál vagy motivációt veszítenél el, akkor jó hírem van neked!
Ebben a cikkben összegyűjtöttünk 10 tippet, amelyek segítenek hatékonyan dolgozni otthonról a komfortzónádban. Ezek a módszerek felruháznak olyan eszközökkel és stratégiákkal, amelyek segítségével hatékonyabban kezelheted az idődet, megőrizheted a motivációdat és produktív tudsz maradni home office-ban.
Kezdj az alábbi tippekkel és tapasztald meg, hogyan válhatsz hatékonyabb otthoni munkavégzővé.
A távmunka terjedése és az otthoni munkavégzés előnyei
A távmunka az utóbbi években hatalmas növekedést mutatott, és számos előnnyel jár mind a munkavállalók, mind a munkaadók számára, ebből kifolyólag azokban a munkakörökben, ahol be lehetett vezetni a homeoffice-t a covid járvány végett, ott ma is fenntartják ennek lehetőségét (legalább részben). Az otthoni munkavégzés lehetővé teszi a rugalmasabb munkaidőbeosztást, csökkenti a munkahelyi stresszt és növeli a munkavállalók elégedettségét és produktivitását (Diener et al., 2002; Taris, 2006; Wright et al., 2007). Bár ezek fontosak, de meg kell érteni, hogy ezeket az előnyöket megfelelően ki kell használni ahhoz, hogy hatékonyan dolgozhassunk otthonról.
Az otthoni munkavégzés mellett az egyik legfontosabb szempont a munkahelyi környezet szabadsága és a kényelem, amelyet otthonod nyújt. Azonban ez a kényelem néha kihívásokat is jelenthet, mint például a könnyen előforduló zavaró tényezők és a motiváció hiánya. A következő tippek segítenek abban, hogy hogyan dolgozhatsz hatékonyan otthonról a komfortzónádban, és kihasználhatod önmagad hatékonyabb változatát a saját környezetedben is.
1. Munkakörnyezet kialakítása
Az otthoni munkavégzéshez hatékony munkakörnyezet kialakítása elengedhetetlen. Az első lépés az, hogy kijelölsz egy területet otthonodban, amely kizárólag a munkádnak szentelt. Legyen ez egy külön szoba vagy akár csak egy sarok a nappaliban, fontos, hogy egy olyan területet válassz, ahol nyugodtan és zavartalanul tudsz dolgozni. Ha teheted próbálj meg ablak mellett vagy azzal szemben dolgozni, egyrészről a friss levegő így egyből Téged talál meg, amint kinyitod az ablakod. ennek hatása üdén tart, sokkal jobban tudsz koncentrálni is. A másrészről jót tesz a szemednek, ha néha csak egy pár percre is, de ki tudsz nézni az ablakon a távolba, ezzel is tornásztatva a szemedet, aminek számos jótékony hatása van.
Miután kijelölted a munkaterületet, gondoskodj a megfelelő eszközökről és berendezésekről. Egy rendes asztal, kényelmes szék és megfelelő világítás mind nagyon fontos a hatékony munkavégzéshez. Az asztalod legyen tiszta és rendezett, és gondoskodj arról, hogy minden szükséges eszköz kéznél legyen. Érdemes a cégednél is rákérdezni, hogy az ideális otthoni munkavégzéshez, milyen eszközöket tudnak biztosítani.
2. A rutin kialakítása és a határok kijelölése
Bár a home office szabadsága néha a munka és a magánélet határainak elmosódásához vezethet, ahhoz, hogy hatékonyan dolgozz otthonról, fontos, hogy kialakítsd a munkára vonatkozó rutinodat és meghatározd a határokat a munkaidőd és a szabadidőd között.
Kezdd azzal, hogy meghatározod a munkaidődet és ragaszkodj hozzá. Határozd meg, hogy mikor kezded és fejezed be a munkát, és tartsd magad ehhez a rendszerhez. Ne engedd, hogy a munka az egész napodat elfoglalja, és ne hagyj időt a magánéletedre és a pihenésre.
Megfigyelted már, hogyan kezded és hogyan zárod a munkaidődet?! Fel szoktál fejben készülni a munkára, munka után pedig az egyéb elfoglaltságodra?! Sokszor nehéz hirtelen egyik tevékenységből a másikba váltani, így fontos, hogy előtte építs be 10-15 perc erejére egy kis „szünetet”, amikor végig tudod gondolni, mit kell majd csinálni, kivel kell majd beszélni, mire kell majd fókuszálni. Lehet ez reggel míg megiszol egy pohárral, vagy délután egy rövid séta is, ez rád van bízva.
3. A zavaró tényezők kezelése és a koncentráció fenntartása
Gyakran találkozhatunk olyan zavaró tényezőkkel, mint például a családtagok vagy a háztartási teendők. A hatékony munkavégzés érdekében fontos, hogy megtaláld a módját az ilyen zavaró tényezők kezelésének és a koncentráció fenntartásának.
Ehhez rendkívül fontos, hogy meghatározod azokat az időszakokat, amikor nyugodtan dolgozhatsz. Például, ha van családod, beszélj velük arról, hogy mikor vagy elérhető és mikor kell zavartalanul dolgoznod. Ezenkívül fontos, hogy megtaláld a megfelelő módját a koncentráció fenntartásának, például a zajszigetelés vagy a fejhallgató használatával.
Ha például egyedül dolgozol a lakásodban/házadban, vagy a szobádban, akkor bizonyos típusú zenék is fenn tudják tartani a koncentrációdat, ma már számos felületen össze van állítva munka céljára lejátszási lista, de magadnak is létre tudsz hozni.
A lényeg, hogy kísérletezd ki, mi hat számodra a legjobban!
4. A technológia és a digitális eszközök kihasználása a távmunka során
A technológia és a digitális eszközök rendkívül hasznosak lehetnek mikor otthonról dolgozol. Ezek a eszközök segítenek a kommunikációban, a feladatok kezelésében és a projektmenedzsmentben. Lássuk, mely eszközök tudják effektívvé tenni a munkádat otthonról is.
Használj üzenetküldő alkalmazásokat, mint például a Slack vagy a Microsoft Teams, hogy könnyen kommunikálhass a csapattársaiddal és megoszthasd a dokumentumokat. Emellett használj projektmenedzsment eszközöket, mint például a Trello vagy az Asana, hogy hatékonyan kezeld a feladataidat és követhesd a projektjeidet.
Ha például egy projektet egy közös felületen kell megcsinálni a csapattal érdemes használni a Google alkalmazásokat. Bár ezek lebutított eszközök, de egyszerre is lehet a dokumentumokat szerkeszteni, és javaslatokat, ötleteket is lehet hozzáadni, ami még inkább elősegíti a munkát. Ha inkább grafikai munkát kell közösen letenni az asztalra, akkor próbáld ki a Canva-t, amiben szintén lehet egyszerre dolgozni.
5. Kommunikáció otthonról
A hatékony kommunikáció kulcsfontosságú a távmunka során, különösen akkor, ha csapatban dolgozol. A távoli munkavégzés során fontos, hogy a kommunikációs eszközök használatával hatékonyan tudj kommunikálni a csapattársaiddal, és megérteni a feladatokat és az elvárásokat.
Az egyik legfontosabb dolog az egyértelmű és világos kommunikáció. Használj tisztán megfogalmazott üzeneteket, és győződj meg róla, hogy mindenki megértette az üzenetedet. Emellett fontos, hogy rendszeresen tartsatok virtuális találkozókat és konferenciákat, hogy átbeszéljétek a feladatokat és a projektjeiteket.
6. Hatékony időbeosztás a saját irodádból
Az időmenedzsment kulcsfontosságú a hatékony otthoni munkavégzéshez. A következő időmenedzsment technikák segítenek abban, hogy hatékonyan tervezhesd meg a napodat és kezeld a feladataidat.
Az egyik hatékony időmenedzsment technika a Pomodoro technika, amelyben rövid időintervallumokra osztod fel a munka- és pihenőidőket. Például dolgozz 25 percig, majd pihenj 5 percet, és ismételd meg ezt a ciklust. Ez segít a koncentráció fenntartásában és a hatékony munkavégzésben.
Egy másik remek technika az Eisenhover-mátrix, melyben a különböző feladatoknak a fontosságát tudod meghatározni. Eszerint készítesz 2 soros és 2 oszlopos táblázatot melyben felsorolod a sürgős-nem sürgős, illetve fontos-nem fontos feladataidat és ez alapján végzed el őket.
Számos önfejlesztéssel foglalkozó szakember (Szabó Péter, Brian Tracy) említi, hogy egy napra 7 teendőt érdemes kilistázni és elvégezni, ha pedig nem sikerül ezeket aznap megcsinálni, akkor csúsztasd másnapra, vagy ha túl nagy falat, bontsd részeire a tevékenységet, lehet több napos feladat is.
Amikor otthon vagy, teljesen magadnak kell menedzselni a feladataidat, így ezek a tippek elősegítenek abban, hogy hatékonyan tudjad. lehetőleg határidőre elvégezni. Próbáld ki, mit veszíthetsz?!
7. Tarts szünetet
Egyén függő, hogy egyhuzamban ki, és mennyi ideig tud egyhuzamban koncentrálni. Míg az irodában gyakrabban tudnak megszakítani, kihívni egy kávéra, vagy egy rövid beszélgetésbe elegyedni, addig otthon ilyen jellegű ingert nem kapunk. Korábbi cikkünkben írtuk, hogy jogilag hány óránként, és mennyi szünet jár egy munkavállalónak, de otthon sokkal nehezebb ezt számon tartani.
Ha alkalmazod a korábban említett Pomodoro technikát, akkor egyértelmű, egyéb esetben érdemes akár „ébresztőt”, akár naptár eseményt beállítani, akár 5-10 percet igénylő rutinszerű házimunkát is megcsinálni, mint például a mosogatás, vagy teregetés. Lényeg, hogy picit pihentesd az agyad és az utóbbi példában említett tevékenységek egyfajta elégedettséget is eredményeznek, hiszen tudod, hogy ezzel nem kell már később foglalkozni.
8. A munka és a magánélet egyensúlyának fenntartása
Az otthoni munkavégzés könnyen vezethet az egyensúly hiányához a munka és a magánélet között. Ahhoz, hogy hatékonyan dolgozz otthonról, fontos, hogy fenntartsd a munka-magánélet egyensúlyát.
Egy hatékony módja az egyensúly fenntartásának az, hogy meghatározod a határokat a munkaidőd és a szabadidőd között, és betartod ezeket a határokat. Például, ha a munkaidőd véget ér, hagyd abba a munkát és koncentrálj a szabadidődre és a pihenésre . Ezenkívül fontos, hogy időt szánj a hobbiidőre és a szabadidős tevékenységekre is, hogy kiegyensúlyozottabb életet élhess. Ugyan a home office célja, hogy ne kelljen annyi időt utazással tölteni, de attól még érdem élni a környezetváltozás lehetőségével. Mozdulj néha ki akár csak egy bevásárlásra, hidd el sokkal könnyebb otthagyni a munkát, ha máshol is vagy.
9. Gondoskodj magadról!
Manapság már egyre fontosabb szerepet tölt be az életünk, hogy stresszoldó gyakorlatokat végezzünk, különösen ha otthon vagyunk, hiszen több oldalról is érhet inger, mint a kollégáktól. Előzd meg a kiégésnek a veszélyét és próbáld ki az alábbi tippeket:
Az egyik fontos dolog az, hogy gondoskodj a testi egészségedről. Mozogj rendszeresen, tarts félórás sétákat vagy végezz otthoni edzéseket. Emellett fontos, hogy gondoskodj a mentális egészségedről is, például meditálj vagy végezz stresszcsökkentő gyakorlatokat. Ha teheted, menj el egy masszázsra vagy vegyél egy kád forró fürdőt, bármit, amitől el tudsz lazulni.
10. Határozd meg mennyit dolgozol otthonról!
Munkáltató függő, de ha van lehetőséged magad alakítani, hogy mennyit dolgozol otthonról és irodából, akkor teszteld le, hány nap az ideális. Hidd el, sokkal jobban fogod értékelni az otthon töltött napokat, ha 1-1 nap benézel az irodába, hiszen bizonyos tevékenységeket onnan könnyebb is elvégezni. Strukturáld a feladataidat attól függően, hogy éppen honnan folyik a munka. Egy nyugisabb, elmélyülést igénylő feladatot érdemes inkább otthonra hagyni, ahol nem ér annyi külső inger. Ezzel szemben ha például számos egyeztetésre van szükség sokkal könnyebb, kötetlenebb megbeszélni egy irodai környezetben az illetékesekkel.
Sok sikert kívánunk az otthoni hatékony munkafolyamatok kialakításában!
Források:
Diener – Assessing Well-Being: The Collected Works of Ed Diener
Taris, T. W. (2006). Burnout and objectively recorded performance: A critical review of 16 studies. Work & Stress
Szabó Péter; Brian Tracy: Az önfegyelem ereje
Szükséged lenne home office munkára, de nem biztosítja számodra a jelenlegi munkáltatód?! Nézz körül partnerünknél, a Recruby oldalán a legújabb pozíciók között!