Mivel foglalkozik egy karriermentor? – Interjú Posfai Tündével, a Pointman alapítójával

1024 538 Recruby interjú

Meg szeretnéd ismerni a karriermentorok tevékenységét?
Fontos lenne számodra a szakmai láthatóság?
Esetleg Te is ilyen területen képzeled el magad hosszú távon? 

Ha bármelyik kérdésre igen a válasz, akkor a legjobb helyen jársz.

Mai cikkünkben egy különleges szakembert, Posfai Tündét a Pointman alapítóját volt szerencsénk interjúztatni. Tünde a munkavállalói és munkáltatói márkák láthatósági mentora, mely egy komplex és egyedülálló szolgáltatás a piacon. 

Szia! Tünde, köszönjük a lehetőséget, nagyon örülünk, hogy meg tudtuk szervezni ezt az interjút.

Milyen képzettséggel, végzettségekkel rendelkezel?

A SZIE-GTK-n szereztem diplomát, fő szakirányom HR-menedzser, mellékszakirányom pénzügy és számvitel volt, végzettségem pedig okleveles közgazdász. Párhuzamosan áthallgattam a Gépészkarra, ahol Magyar Logisztikai Egyesület tartott felsőfokú logisztikus képzést, és – egyébként a mai napig – egyedüliként a humán logiszitkáról írtam a záródolgozatom. Később, munkavállalóként egyre több minden érdekelt, főként a vezetőfejlesztés irányában, így a Gestalt Coaching Centerben Action Learning Team Coachként végeztem. Mindenből, amit tanultam, a mai napig aktívan hasznosítok rengeteg elemet és információt a munkám során.

Miért pont ezt a szakmát választottad?

Már az egyetemen hatással volt rám az önismeret, a szervezetfejlesztés, illetve a toborzás-kiválasztás területe, szakdolgozatom és TDK-dolgozatom is ebben a témában írtam. Hogy sikeresebbek és boldogabbak legyenek az emberek, (nem csak a munkájukban!), az számomra mindig is egy kiemelt motivációt jelentett. Talán azért is, mert támogató háttérben, családban nőttem fel, és ez volt a minta számomra.

Hol és hogyan szerezted a szakmai tapasztalataidat?

Erről rengeteget tudnék mesélni, de igyekszem rövidre fogni! Összefoglalva, többféle szférában dolgoztam, és jellemzően addig ismeretlen módszertanokat vezettem be, nulláról csapatokat építettem fel. Induló start up-cégek és nagyobb vállalatoknál, már szintemelésre váró csapatok egyaránt voltak ezek között. De ahogy írtam is, ez egy hosszasan kifejthető téma, és a legfontosabb elemei nem is a konkrét cégnevek, pozíciók, (ezeknek a LinkedIn-profilomon bárki utána tud nézni), hanem az eredmények, a munkafolyamatok, illetve az, amiképp a megszerzett tudás és a tapasztalat egymást folyamatosan támogatni tudták a munkáim során. 

Hogyan jött létre a márkád, a Pointman? Honnan jött a név és a karriermentor szolgáltatás ötlete?

A sokféle irányból érkező, mégis egy adott területet lefedő tapasztalatom forgattam bele a Pointman-be, illetve ezen keresztül az ügyfeleimnek nyújtott segítségbe. A férjemtől jött a név ötlete, mert ő mindig is „élen járóként” tekintett rám, aki felderíti a terepet, és viszi magával az embereket arra, amerre a megfelelő utat látja.

A mostani szolgáltatásomnak már alkalmazott koromban is jelentős szerepe volt a munkámban. A kollégák karriermenedzsmentje során vagy mikor egy adott pozícióra interjúztattam a jelölteket, beszélgettem velük, sok esetben karriermentorként is kommunikáltam velük. Ha úgy ítéltem meg, hogy valaki egy adott munkakörre nem lenne beilleszthető, akkor már el is kezdett járni az agyam, igyekeztem meglátni, hogy az értékei és az ezekben rejlő potenciál alapján hol máshol lehetne ideális csapattag a holdingon belül. Ha pedig nem passzolt sehová, akkor ennek megfelelő támogató, tanácsadó jellegű üzenettel köszöntem el tőle.

Mit csinál pontosan egy karriermentor, kinek lehet szüksége erre a szolgáltatásra?

Komplex eszközökkel és a teljes tudástárával segít, hogy a piaci szereplők egymás számára láthatóvá váljanak, az értékek és lehetőségek mentén stratégiai, tanácsadói és egyben karriercoach feladatot is ellát összetett módon.

Olyanok számára ideális a karrier-mentoring, akik elakadtak a karrierjükben, megunták, kiégtek, keresik az ideális pozíciót vagy egyáltalán – mert ez is felmerül viszonylag gyakran – foglalkoztatási formát. Tehát alkalmazottból vállalkozók és vállalkozókból alkalmazottak is születnek az együttműködések során. Természetesen nem mindig jár a folyamat munkakörváltással vagy akár munkahelyváltással, hiszen sokszor ennél apróbb lépések szükségesek az elakadás kezeléséhez. A mentor nemcsak a megoldások felé történtő elmozdulást támogatja, hanem segít a helyzet egészére rálátni is.

Mik az erősségeid, mitől válik valaki jó karriermentorrá? 

Hogy mely erősségem érvényesül, az mindig adott folyamatokban „dől el”, hiszen minden ügyfél más fellépést igényel. Igyekszem lekerekítve megfogalmazni azokat az erősségeket, amelyek minden nap érvényre jutnak: karriermentorálás során fontos hasznát veszem a céltudatos, stratégiai gondolkodásmódomnak, ami lépésről lépésre készteti cselekvésre az ügyfeleimet. Ám nem hagyva ki azt a szempontot, hogy mindenki más „iramot” vár el és igényel ebben. Ehhez ráhangolódási képesség, empatikus odafordulás nélkülözhetetlen.

Ami a láthatóságot illeti, büszke vagyok rá, nyomulás mentesen, de célfókuszú stratégiával érem el a várt eredményt az egyéni álláskereső, szakértő, vezető munkavállalói és vállalkozói ügyfeleim esetében is. Önazonos, azaz maszk nélküli, hiteles szakértőként keresnek fel érdeklődőim mind egyéni, mind céges oldalról.

Hogyan épül fel a folyamatod és mennyi időt vesz igénybe?

Csomagokkal dolgozom, többféle módszerrel. A csomagjaim logikai felépítésüket és magát a mentorfolyamatot tekintve egységesek, viszont mindegyik stratégia egyedi és személyre szabott, hiszen nincs két egyforma ügyfél. A mentoring a komplexitásából adódóan nem működik egyetlen alkalomként, csak többhetes együttműködési formában. Hiszen egy-egy alkalomba egy komplex stratégia nem férne bele, legfeljebb néhány „jótanács”.

Mi a legnagyobb kihívás számodra a karriermentorként?

Hogy ne akarjak többet segíteni, mint amit az ügyfél igényel. Persze, elég tágak a határok, hiszen a karrier az ember egész életére hatást gyakorol. Fontos, hogy lássam az elköteleződést, ebben pedig nem lehet pusztán a karrierre szorítkozni. Magas EQ-val könnyen ki lehet égni a mentori munkában, így a tudatos határtartás mind a kompetencia-kereteket illetően, mind pedig egyénileg nekem a tevékenységek mixelésében nagyon fontos. Utóbbi alatt értem például azt, hogy nemcsak egyéni ügyfelekkel, hanem cégekkel is dolgozom, akkor ugye a másik székbe ülök át, de most már egyre több rendezvényen, céges workshopon is jelen vagyok előadóként, ami szintén segíti az egyensúly fenntartását.

Mi szeretsz legjobban a munkádban?

Változatos, és mindig kommunikálok, emberekkel dolgozom a tevékenységeim során. Legkedvesebb területem a márkaépítés, ez egy rendkívül sokszínű folyamat, vállalatok esetén munkáltatói, egyéni ügyfelek esetén pedig munkavállalói énmárkák építésében nyújtok támogatást. Emellett, mostanra egyre több vállalkozó is megkeres azzal kapcsolatban, hogy segítsek nekik láthatóvá válni, főleg a LinkedIn felületén eljutni azokhoz a potenciális ügyfelekhez, akik eddig nem találtak rájuk, nem látták meg őket.

Mivel említetted, hogy vállalati ügyfelekkel is dolgozol, adódik a kérdés, hogy ők miben számíthatnak rád?

Láthatóság növelésben, munkáltatói márkaépítésben, mindezt csapatszemlélettel és megoldásfókusszal. Eredményorientáltan dolgozom, és biztosak lehetnek abban, hogy hatékony módon veszem kezembe azt a feladatot, együttműködve a belső team-ekkel, amire felkérnek. Inkább a proaktív, mint a reaktív lépésekben hiszek.

Hogyan fejleszted magad, hogy up-to-date maradj a területeden?

Folyamatosan fejlesztem magam, minden területen. Saját képességeimet önismereti utakkal, business coachinggal, láthatóság tekintetében a LinkedIn-t érintően rendszeresen képzem magam, hogy a legfrissebb tendenciákkal is tisztában legyek. Emellett a prezentációs technikáimon is dolgozom, és rengeteg, a karrierrel és munkavállalói, illetve munkáltatói márkaépítéssel kapcsolatos rendezvényen veszek részt.

A magyar mellett külföldi piacra is dolgozol?

Nem fogalmaznék úgy, hogy magyar piac, hanem olyan magyar munkavállalókkal és cégekkel, akik láthatóvá szeretnének válni, viszont nem feltétlenül csak Magyarországon. Hiszen több ügyfelem él külföldön, a láthatóság bárhol a világon fontos, ahogy a karrierről gondolkodni is. Amikor egy lehetséges vagy kezdetleges külföldi karrier miatt keresnek meg az ügyfeleim, segítek abban, hogy a világon bárhol láthatóvá tudjanak válni a területükön. Céges oldalról a KKV-k döntési mechanizmusait, fájdalompontjait ismerem leginkább, ez eléggé országspecifikus. Multicégekkel dolgozom a legkisebb mértékben, számukra toborzás-kiválasztás témakörben tudok segíteni. Érdekesség, hogy közvetetten időről időre részt veszek a folyamataikban, amikor az általuk megbízott fejvadászok felkérnek együttműködésre.

Mit tartasz az eddigi legnagyobb sikereidnek?

A legnagyobb sikereimnek céges oldalról a weboldalamon, Esettanulmányok cím alatt olvasható, problémától megoldásig tartó együttműködéseket tartom, amelyek során nem egyszer addig még ismeretlen toborzási technikákat vezettem be. Ami az egyéni ügyfeleket illeti, 2000+ álláskeresőnek segítettem állást találni, vagy karrier-elakadásukból tovább lendülni, 100+ vállalkozást támogattam a láthatóvá válásban, és 100+ toborzó igényeit ismerem belülről. A sikert egyébként úgy fogalmaznám meg, hogy eredményesen kötöttem össze egymással a piaci szereplőket, vagyis nagy beválási százalékkal választották egymást és hatékonyan, gördülékenyen tudtak együtt dolgozni a továbbiakban.

Melyik projekted volt az eddigi legnehezebb és hogyan vitted sikerre?

Amelyek esetén minimális volt a büdzsé, és reálisan 10-20x-os ráfordítás kellett volna a sikeres projekthez. Ezekben az esetekben a sales-, a marketing- és a HR-részlegeket csapatdinamikában tudtam abba az irányba fordítani, ami együttes hatékonysággal szolgálta a munkáltatói márkaépítést, és bullshitmentes kommunikációval segített bevonzani a megfelelő jelölteket.

Egyéni oldalon azok a projektek nehezebbek, ahol a váltáshoz alacsony az ügyfél elköteleződése, az önbecsülésén csorba esett, kudarcokat élt meg, vagy akár ebbe már komolyabb összegeket fektetett előzőleg, megtérülés nélkül. Ilyenkor értelemszerűen a mentoring adta meg a megoldást, vagyis a lépésről lépésre, heteken át tartó folyamat volt a kulcs, ahol először az önértékelésüket segítettem, segítek stabilizálni.

Miben látod a szükségességét a szolgáltatásodnak és melyek a fő nehézségek, elakadások, amelyekkel megkeresnek?

Segítség nélkül nagyon nehéz a munkaerőpiacon láthatóvá válni, kiemelkedni pedig pláne. Ebben azt hiszem, hogy minden benne van. Az álláskeresők egy jó pozíciót szeretnének, az ehhez vezető eredményes CV-t, LinkedIn-profilt és ütős állásinterjú-részvételt. A kiindulás tehát az, hogy láthatóvá szeretnének válni az ideális munkáltatók előtt.

Vállalkozók gyakran keresnek meg a kezdeti bizonytalansággal, hogy egyáltalán elinduljanak-e ebbe az irányba. Emellett a láthatóvá válás is gyakori kérdés-kérés tőlük, hogy értékesebb legyen a szakértői státuszuk, megtalálják őket az ideális ügyfelek.

Mit üzensz a munkavállalóknak 2024-re?

A munkaerőpiac egyre hangosabb mindkét oldalon, de a munkavállalóknak jelenleg nehezebb dolguk van, ha ki szeretnének emelkedni a tömegből. A tudatosság, a stratégia minden eddiginél fontosabb. A fő szempont a személyes-szakmai márkájuk láttatása legyen, ami mindenkinél egyéni. Kulcsüzenetként a láthatósághoz azt mondanám, hogy aki nincs a pályán, annak nem tudnak labdát rúgni! Ennek következő lépése, hogy azt is láttatni kell, milyen poszton játszik, hogyan illeszkedne a csapatba, érdemes-e passzolni neki? Mert erről szól a láthatóság.

A fenti cikk Recruby Hungary Kft. (Parti Gergely, cégvezető) felkérésére készült a www.fejvadaszcegek.hu oldalon és a Recruby Hungary Kft. által üzemeltetett social media felületein történő megjelentetésére.

A fenti tartalmak részben vagy egészben történő további utánközlése csak a szerző előzetes, írásos engedélyével lehetséges.

 

Author

Recruby interjú

All stories by: Recruby interjú