Meg lehet szabadúszó recruiterként élni? – Interjú Tóth D. Tímeával

1024 538 Recruby interjú

A szabaduszó munkavállalás egyre jobban kezd elterjedni Magyarországon egyre több szakmában. Úgy gondoltuk, miért is ne nézzünk kicsit bele a recruitment freelancer világába és ismerjük meg azt. Ebből kifolyólag készítettünk egy interjút a Recruby egyik vendégével, Tóth D. Tímeával, és körbejátuk ezt az életformát. Lássuk!

Recruby: Szia Timi! 

Mi már régóta ismerjük egymást, így az interjúban is tegeződnék, a startup világban és IT toborzásban egyébként is a tegezés az alap.

Kezdjük az elején, beszélnél kicsit a szakmai hátteredről, mit tanultál és hogy csöppentél a toborzás világába?

Timi: Üdv nektek és mindenkinek! Így van, jól mondod – az IT és startup világban a tegeződés teljesen hétköznapi jelenség. Köszönöm a lehetőséget. Őszintén szólva, nem szerepelt a terveim között, hogy Recruiter leszek, hiszen azt sem tudtam, hogy ilyen szakma létezik 🙂 Teljesen véletlenül csöppentem bele. Minden egy figyelmes Tanácsadónak köszönhető, aki a Recepciósnak történő jelentkezésemet a Jysk-höz part-time sourcerré változtatta. 2008-ban nyitott Budapesten irodát a Reed, én ott indítottam a pályafutásomat, mint adminisztrátor / mindenes támogató. Az akkori vezetőm a gyakorlatias oktatásban hitt, tehát én úgy fejvadásztam, hogy nem tudtam, hogy azt teszem – így lettem Researcher 3 nap alatt. De az egy másik történet. 15 éve toborzok és a mindennapokban tanultam meg az alapokat. Tanulmányaim Kertészmérnöki vonalon folyik jelenleg – tehát nem sok köze van az üzleti világhoz. Még. 

Recruby:

Milyen szakterületeken dolgoztál és mi most a fő irány?

Timi: 2008-ban nagy volt az SSC szektor terjeszkedése itthon. Egy “boom” kellős közepében találtam magam és egy igen dinamikus toborzásban volt részem 2011-ig. Kerestem ügyfélszolgálatosokat, logisztikusokat, AR, AP, beszerzés és egyéb területekre több nyelven beszélő kollégákat. Az egy nehéz és egyben könnyű időszak volt, mert a válság ideje alatt indítottam a pályafutásomat, így nehézséget a kevés nyitott lehetőség jelentett, a könnyedséget pedig a jelentkezők száma jelentette a mérleg másik nyelvét nézve. Nagyon gyorsan kellett dolgozni és reagálni a felmerülő ügyfél igényekre egy sikeres elhelyezésért. Egyszerűen beelőzött más partner, ha nem voltam résen. Imádtam a pörgést. Aztán 2011-ben a Hays-nél megkaptam az IT divíziót és azóta is technikai területen tevékenykedem. Nehéz volt az indulás, de annál izgalmasabb a folytatás és jelenleg is ebben mozgom. Nem csak IT kereséseket viszek, de jellemzően technológiai cégeknél. Szeretem és ebben a digitális reformáción átmenő világban szerencsés választás. 

Recruby:

Milyen munkahelyeken, milyen pozíciókat töltöttél be, hol szerezted a szakmai tapasztalatot?

Timi: 2008 – 2015 között tanácsadói oldalon tanultam a szakma csínját, ahol klasszikusan megmásztam a ranglétrát SSC és IT területen. Researchertől egészen a Team Leadig lépegettem előre. Mindkettő jól ismert fejvadász cégnek, akiknek sokat köszönhetek és büszke vagyok az ott töltött évekre. Ezt követően a kíváncsiságom átvitt a vállalati oldalra, hogy kapjak egy képet arról, hogyan toboroz a megrendelőm házon belül.

A két világ merőben más, de mindkettőnek egy a célja:
megtalálni a megfelelő embert a megfelelő pozícióba.

2015-ben egy francia startupnál igazoltam le, mint Recruitment Executive. Majd adódott egy lehetőség, hogy a Hortonworks budapesti irodájának indulását és annak növekedését támogassam. 2016-tól vállaltam a feladatot, mint Senior toborzó. Eddigi karrierem legértékesebb 3 éve volt az ott töltött idő, ahol rengeteget tanultam a kommunikáció fontosságáról, stratégiai megközelítésről, tervezésről, kitartásról, transzparenciáról és a jó csapatmunkáról. Közel 100 embert vettünk fel a segítségemmel Budapesten és Szegeden. A Clouderával történő összeolvadást követően (és már előtte is picivel) elindult a Freelancer életem. 2018 óta számos partnerem toborzási folyamatának voltam részese és jelenleg is külsős szakértőként végzem a munkám.

Recruby:

Nagyon jó cégeknél dolgoztál és kiváló tapasztalatot szereztél, hogy jött a szabadúszó lét?

Timi: 2018-ban a privát életem akadályokat gördített az utamba és szerettem volna szinkronba hozni mindent. A Hortonworksnél nyújtott teljesítményem által megalapozott bizalomnak köszönhetően és az iroda akkori vezetőjének jóvoltából elkezdtem teljesen remote dolgozni és spórolni az idővel, amit bejárásra fordítottam. Kacérkodtam már a gondolattal előtte is, hogy ideje magamnak szervezni a feladatokat és megteremteni azt a szabadságot és biztonságot, amiről mindig is álmodtam. Erős volt a hezitálás is, mert a szabaduszó lét kockázattal jár. Végül a Hortonworks után adta magát a helyzet, én pedig éltem a lehetőséggel. 

Recruby:

Mióta csinálod, volt közben alkalmazotti munkaviszonyod?

Timi: 2018 vége óta nem voltam alkalmazotti jogviszonyban és egyelőre nem is tervezem. 2019-ben ugyan egy kiváló, sőt akkor egy kitünő és kiemelkedő ajánlatot kaptam egy fintech cégtől, ami már akkor a recruitment világ top 1%-a volt a fizetést tekintve, de nem fogadtam el. Hittem abban, hogy nekem más az utam. Most is hiszem, hogy jól döntöttem. Persze az élet hozhat helyzeteket és nem tartom kizártnak, hogy alkalmazott leszek még az életben valamikor. 

Recruby:

Mi volt a fő motiváció, hogy a szabadúszó lét mellett döntöttél?

Timi: Szabadság, a tervezés lehetősége, komfort zónán kívülre ugrás és a financiális fejlődés. Minőségi idő a mostanra már 18 éves lányommal, a férjemmel és én-idő magammal.

Recruby: Azt gondolom, hogy aki a a szabadúszó életformával kacérkodkodik, annak a két legfontosabb kérdés a bér és a stabilitás, az anyagi biztonság. A bérről majd később részletesebben, így legyen az első az anyagi biztonság.

Hogy tudtad ezt kezelni? Hogy csökkented a szabadúszó léttel járó bizonytalanságot, vagy annak érzését?

Timi: Fix megbízással kezdtem az utam, mert az egy kicsit kiszámíthatóbb azáltal, hogy havi kifizetések mentén végzi a munkáját az ember. Az elmúlt években a pandémia okozta remote világhoz való hozzáállás változása miatt ez egy működőképes modell még mindig. Számomra talán azért bizonytalanabb, mert én ragaszkodom a remote léthez továbbra is a jövőben. Fix projektekkel például egyszerűbb tartalékot képezni. Habár teljesen nem lehet kizárni a bizonytalanságot és ezzel számolni is kell, de az életformával jár. A család és a barátok is sokat támogattak az aggodalmasabb napokban. 

Recruby:

Magyar, vagy nemzetközi projekteken dolgozol?

Timi: Dolgoztam nemzetközi projekten (India, USA, UK, Németország, Portugália, Bulgária…stb) – vegyes feladatokon keresztül, de én Magyarországon tartom magam sikeresnek és informáltnak, ezért preferálom is. Úgy látom, hogy a remote világ viszont közelebb húzza külföldet azáltal, hogy magyar szakértők itthonról is dolgozhatnak külföldre. Ez egy keletkezett piaci rés, ami hordoz magában lehetőségeket. 

Recruby:

Hogy találsz új projekteket?

Timi: Mivel én a freelancerkedés előtt 10 év alkalmazotti viszonyt tudhattam magam mögött, így sokan megtalálnak az ismerettség lévén. Az elmúlt években úgymond “kézről-kézre” járt az elérhetőségem. Nagyon szerencsésnek tartom magam ebből a szempontból. Természetesen nem minden projektet vállalok el – legyen az fix vagy klasszikus fejvadászat. Egyszerűen nem értek mindenhez és rizikót ebből a szempontból nehezen vállalok, mert vigyázok a jó hírnevemre amennyire csak lehet. Van, hogy így sem minden projekt zárul teljes sikerrel.. 

Sokat segít a kapcsolati tőke – ez vitathatatlan.

Természetesen, ugyanúgy megmérettetik a tudásom egy kiválasztási folyamatban, ha külsős Recruitert keresnek 3-6 hónapra például, de itt a lényeg azon van, hogy eszébe jutok az adott vállalatnak valaki által. 

Recruby:

Mi alapján szelektálsz, melyek a fő döntési szempontok?

Timi: A legfontosabb tényező az, hogy tudom-e szívvel-lélekkel képviselni az adott vállalat termékét/szolgáltatását/célját. Hiszek-e annyira benne, hogy a lelkesedésem és a nagyköveti szerepem a telefonon/interjún is átmegy a jelöltnél. Vannak területek, amit eddig sem csináltam és ezután sem tervezem, hogy elvállalom. Néha elvek mentén vagy korábbi tapasztalatok miatt

Továbbá a pozíciótól is függ – ha nincs korábbi tapasztalatom / ötletem hogy állnék neki, az mindig kétesélyes – azokat nem szeretem elvállalni, hiszen mindenki csak az idejét fecsérli vele. Ha nem engednek közel a döntéshozókhoz, az is egy figyelmeztető jel számomra.

Partnerséget keresek, nem munkát. 

Recruby:

Viszel párhuzamosan több projektet, vagy kizárólagosan vállalsz megbízásokat?

Timi: Is-is. Volt párhuzamos projektem, de saját magamat is óvatosságra intem ennek kapcsán. A jogi háttere adott, hogy lehet többet is vinni, ha nincs a szerződésben kizárolagosság külön kikötve, de például két fix projektet (részmunkaidős felosztásban) egymás mellett már nem vállalok. Szétforgácsolja a figyelmemet és megterhelő. Fejvadászat esetén is egy kezem elég arra, hogy megszámoljam kikre fókuszálok, de rájuk nagyon

Recruby:

Mi alapján határozod meg az árazást?

Timi: Fejvadászat esetén nincs nehéz dolgom, mert a piacon használt százalékokkal tisztában vagyok többnyire. Annyit talán említhetek, hogy mivel nekem nincs céges költségem, mint egy Kft-nek, így cégre és lehetőségekre szabom és az néha kevesebb, mint a nagy szolgáltatóké. Fix projektek esetén követem a bérezési trendeket senioritásomnak megfelelően és a teljes munkáltatói költségem alapján kalkulálok egy kedvezőbb tarifát. 

Recruby:

A korábbi alkalmazotti munkához képest milyen anyagi elégedettséget, bevételt tudsz elérni?

Tmi: Ezek az adatok publikusak, hiszen éves bevételekről statisztikát készítenek állami szervek és nem lehet anonim. 🙂  

Alkalmazotti státusszal össze sem hasonlítható mindenesetre és ezért is nehéz visszamenni hosszú idő után alkalmazotti létformába, mert csak a biztonságot tudja megadni több év vállalkozás után – mást nem. Fogadalmat tettem magamnak, hogy addig csinálom ezt a tevékenységet, amíg fejlődést látok éves szinten a bevételemben. Eddig elégedett vagyok az eredményekkel. 

Recruby:

Mennyire tervezhető ez az életforma, fel tudsz készülni a projektek közötti szünetekre, esetleg van más bevételi forrásod?

Timi: A kérdés fontos és szem előtt kell tartani mindig, ugyanis itt jön az izgalmas rész:

Nem tervezhető tűpontosan, sőt!

Néha megközelítőleg sem, csakis rövidtávra. (például én már novemberben februárra keresem a következő állomást). Fejvadászat esetén bármikor visszahúzhatja a megbízó a keresést. Fix projekt esetén annyi időt tud az ember magának nyerni, amennyit letárgyal a legelején. Célszerű nagy figyelmet fordítani a felmondási időre ebből kifolyólag, főleg ami a megbízó oldalát illeti. Én ezért próbálom vegyíteni a két világot úgy, hogy nem 8 órában vállalok fix megbízást, hanem 4-6 órában, mellette némi fejvadászattal vegyítve más profilban – ha erre van piaci lehetőség. Két azonos területet nem keverek szinte sosem. Ha az egyik borul gazdasági okokból, talán a másik még egy picit talpon marad. Tervben van, hogy lesz még egy láb, de az nem toborzás. 

Recruby:

Mennyire szükséges egyéb bevételi biztosítása a szabadúszó munkák mellett?

Timi: Hiszek a teljes összpontosításban és a kompromisszum képességünk megfelelő alkalmazásában. Szükséges, hogy biztonságban érezzük magunkat, de nem szükséges túl aggódnunk, ha alaposan átgondoltuk és meg van a terv, hogy mi mit teszünk a siker érdekében. Ha van átmenet, éljünk vele, de maradjunk az adott területnél. Szerintem egy szabadúszónak csak az eleje nehéz, ha ügyesen csinálja.

Tartalékot kell képeznünk, amikor szalad a szekér, hogy legyen időnk gondolkodni, ha beütnek a nehezebb napok.

Nem szükségszerű az egyéb bevételi forrás kötelező megléte. Ha valakinek van passzív keresete, könnyebb, de nem javaslom a több felé koncentrációt. Ott valahol valami mindig elvész. Brandon Webb Totál Fókusz c. könyvét tudom mindenkinek ajánlani a témában. 

Recruby:

Hogy élted meg a pandémiát és a vele járó válságot?

Timi: Tényleg nagyon szerencsésnek tartom magam, mert én a pandémia alatt végig dolgoztam. Voltak megbízásaim és sikereim. Nem éltem meg rosszabbul, mint bármelyik másik évet. Nekem jól jött igazából, mert a Remote munkamorálban már szereztem tapasztalatot addigra, így már nem kellett megmagyaráznom semmit ennek kapcsán.

Recruby:

Szerinted mi kell ahhoz, hogy valaki szabadúszó lehessen? (szemlélet, személyiség?)

Timi:

Elhivatottság, bátorság a kockázatok viselésében és a komfort zóna elhagyásához.
Egyben tudatosság, stratégiai gondolkodásmód, projekt menedzsment szemlélet és következetesség.
Itt nincs felettes, aki megment ha baj van. Nincsenek kollégák körülötted, tehát tudni és bírni / élvezni kell tényleg egyedül dolgozni.
Önfegyelem is elengedhetetlen.
Természetesen a sort a szakmaisággal és a területed ismeretével nyitnám meg mégis.
Oh és egy jó könyvelő, valamint egy jogász, akihez lehet fordulni, ha kérdés van 🙂
Ha teljes biztonságban szeretné az ember csinálni, akkor 6-10 hónapra elegendő megtakarítással indíthat vagy a már többször említett átmenetes fix megoldásokkal Recruitmentben, ha teljes szabadságot szeretne és csak fejvadászattal foglalkozna idővel. 

Recruby: Közvetítésben a pandémia után teljesen leállt a nemzetközi toborzás és azóta folyamatosan növekszik a remote munka jelentősége.

Számodra változott a piac, a munkád megítélése és a projektek típusa a pandémia óta?

Én megtaláltam az örömöt az ürömben, mert a munkám megítélésén a “home office” belépése a magyar munkaerőpiacra csak javított. A hazai mentalitáson láttam pozitív változást. A projektek típusa nem változott jelentősen az én esetemben, csak az érdeklődők köre bővült.

Recruby:

Milyen hatással van a munkádra a mostani elhúzódó válság?

Timi: Lassabb a döntéshozatal, sokkal tudatosabban kezelik a költségeket a cégek. Nem pörög úgy, mint 1 évvel ezelőtt. Az utolsó negyedéven erősen érezni ezt. Úgy gondolom viszont, hogy pár hónapon belül ez megfordul jó eséllyel.

Recruby:

Hosszú távon tervezel szabadúszó maradni, vagy el tudod képzelni újra magad alkalmazottként?

Timi: Hosszútávon szeretnék szabadúszó maradni. Csak akkor tervezek visszamenni alkamazottnak, ha az élet arra kényszerít, hogy limonádét csináljak a citromból.

Recruby:

Mik a rövid és közép távú terveid?

Timi: Szívesen belevágnék az Interim feladatokba közép távon, mert az egy következő lépcső volna. Az álom projektem egy újabb iroda építése, de már inkább stratégiai szempontból. Ezeket biztosan tudom, illetve rövidtávon szeretnék kiberbiztonsági területen több tudást felszedni. 

Recruitment mellett pedig reményeim szerint 1,5 év múlva lediplomázom és tervben van egy mesterképzés Gyógynövény területen, mert nagy rajongója vagyok a prevenciós alternatív gyógyászatnak. Terv az mindig akad 🙂 Csak győzzem megvalósítani. 

Recruby:

Mit látsz a következő évekre, miben változhat a toborzási piac?

Timi: Az AI-nak lesz hatása a mi munkánkra is. Nem hiszem, hogy a robotok átvennék teljesen, mint attól oly sokan tartanak, de véleményem szerint minden adminisztratív feladatra, sourcolásra és szervezésre például kihatással lesz a mesterséges intelligencia – pont olyan, mint a teszt automatizálás esete szoftver fejlesztésben. A humán oldala viszont még elengedhetetlen. A szemléletünket, és soft skillek polírozása nélkülözhetetlen lesz. Ha nem tartunk lépést a technológiával, nehezen fogunk tudni boldogulni a szakmában és még nehezebben maradunk piacképesek. ChatGPT szerint is inkább egy “mankó” az AI vagy egy társ a toborzásban, ami más készségek fejlesztését kívánja meg egy szakmabeliektől. 

Nagyon köszönjük a beszélgetést, nagyon sok érdekes és sokak számára értékes információt kaptunk. További sok sikert kívánunk!
Author

Recruby interjú

All stories by: Recruby interjú